Schumacher Packaging-fabrieken behalen goud en zilver bij EcoVadis

Op het gebied van milieu- en sociale normen vooraanstaand in de branche

Ebersdorf bei Coburg, 03 maart 2021 +++ De Schumacher Packaging Groep, één van de grootste familiebedrijven op het gebied van verpakkingsoplossingen uit golf- en massief karton (www.schumacher-packaging.com), heeft met succes de beoordeling door EcoVadis doorlopen. De fabrieken in Bielefeld en Wrocław tellen met de bereikte goudstatus tot de beste vijf procent in hun branche. De fabriek Sonneberg ontvangt de onderscheiding in zilver. Eens te meer bewijst Schumacher Packaging dat zijn productievestigingen voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van duurzaamheid, ethische principes en milieubescherming.

CSR als onderdeel van de ondernemings-DNA

"Milieubescherming, duurzaamheid en sociale betrokkenheid spelen voor ons bij Schumacher Packaging als vanouds een heel centrale rol", benadrukt Volker Hummel, bedrijfsleider in Bielefeld. "De EcoVadis-prijzen in goud en zilver voor onze fabrieken in Bielefeld, Wrocław en Sonneberg bewijzen opnieuw dat Corporate Social Responsibility (CSR) niet alleen een integraal onderdeel van onze ondernemingsstrategie is, maar ook door ons allemaal in de dagelijkse praktijk gepraktiseerd wordt." Wrocław had de aanzet gegeven en ontving al in april 2020 de EcoVadis-onderscheiding in goud. "Passend bij ons 20-jarige jubileum hebben we ons daarmee een fantastisch cadeau geschonken", zegt directeur Anna Sokół van de Schumacher Packaging-fabriek in Wrocław terugblikkend. Nadat Bielefeld als eerste Duitse fabriek van de ondernemingsgroep de uitgebreide analyse door EcoVadis doorlopen en de goudstatus behaald had, sloot medio februari de vestiging Sonneberg met zilver bij de topgroep aan. Andere fabrieken doorlopen momenteel het ratingproces.

Branche- en ondernemingsspecifieke beoordelingscriteria

Het gaat EcoVadis om een diepgaande, op feiten gebaseerde analyse of en in welke omvang een onderneming voldoet aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dienovereenkomstig uitgebreid zijn de vragenlijsten die zich oriënteren aan internationale CSR-normen, zoals die van de UNO of de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO). Bijzonder element bij EcoVadis is dat de beoordelingscriteria aangepast zijn aan de specifieke omstandigheden van de betreffende branche. "Bij de fabrikanten van verpakkingen uit papier en karton zijn bijvoorbeeld het energieverbruik en de afvalpercentages beslissende grootheden", legt QM-verantwoordelijke Dmitrey Ivanov uit, die voor de EcoVadis-ratings in Wrocław veel werk vooraf heeft verzet. Deze heeft CSR-verantwoordelijke Felicia Höllein in de Duitse fabrieken voortgezet. Met aanvullende parameters zoals de grootte van de onderneming en het land wordt bij de beoordeling van de firma's evenzeer rekening gehouden. "Daarmee kunnen concurrerende ondernemingen ongecompliceerd en volgens objectieve gezichtspunten vergeleken worden", benadrukt Höllein. "Sociale en milieunormen spelen in de maatschappelijke samenwerking een steeds grotere rol. Met de EcoVadis-beoordeling laat Schumacher Packaging zien hoe belangrijk zij deze factoren vinden."

Modern duurzaamheidsmanagement

Het EcoVadis-ratingcertificaat is één jaar geldig. Om de toppositie bij een nieuwe beoordeling te verdedigen, zal Schumacher Packaging zich in de genoemde gebieden steeds verder inzetten. "Centraal in ons handelen zullen ook in de toekomst energie- en resource-efficiëntie en onze ecologische voetafdruk staan", zegt bedrijfsleider Hummel.