Schumacher Packaging produceert coronascheidingswanden met actieve virusbescherming – voor een eenvoudigere terugkeer naar reguliere opening van scholen

EcoSafeBoard 'Education Edition' in plaats van mondkapjesplicht in klaslokalen

Ebersdorf bei Coburg, 13 augustus 2020 +++

Schumacher Pack Solution GmbH, een onderneming van de Schumacher Packaging Groep (www.schumacher-packaging.com), heeft hun innovatieve spatscherm EcoSafeBoard speciaal doorontwikkeld voor toepassing op scholen en andere onderwijsinstellingen. Het nieuwe model, de 'Education Edition', is een scheidingswand met actieve virusbescherming. Dankzij de antivirale lak voorkomt het board dat scholieren elkaar aansteken door bescherming te bieden tegen rondzwevende druppeltjes. Zo ondersteunen de nieuwe scheidingswanden de herstart van het fysieke onderwijs en kan het gebruik van mondkapjes tijdens lessen, seminars en colleges vervallen. De beschermlak bevat een ingrediëntencomplex met nanozilver, waarvan de antimicrobiële en antivirale werking wetenschappelijk is bewezen en wat al zeer succesvol wordt toegepast in medische mondmaskers. "Ons EcoSafeBoard 'Education Edition' kan helpen onnodige besmettingen en daardoor een nieuwe lockdown in het onderwijs te voorkomen", benadrukt Jochen Drösel, verkoopleider (CSO) bij Schumacher Packaging. "De scheidingswand biedt niet alleen uitgebreide bescherming maar maakt het onderwijs voor scholieren ook iets comfortabeler, omdat ze tijdens de gezamenlijke lessen geen mondkapje hoeven te dragen."

De EcoSafeBoard doorstaat de proef

Van het oorspronkelijke EcoSafeBoard-model van Schumacher Pack Solution worden ondertussen al duizenden exemplaren succesvol toegepast in zeer uiteenlopende gebieden: in de industrie, bij dienstverleners, in de gastronomie en in openbare instellingen. Het nieuwe model, de EcoSafeBoard 'Education Edition', houdt nu rekening met de bijzondere eisen van scholen en andere onderwijsinstellingen: met een antivirale lak, een vergroot kijkvensters en een aangepaste constructie, waardoor de boards eenvoudig aan schooltafels kunnen worden bevestigd.

Meer veiligheid door fysieke scheiding en actieve virusbescherming

"Voor het nieuwe model werken we samen met de Beierse verf- en lakfabrikant Epple Druckfarben AG, gevestigd in Neusäß bij Augsburg", licht Leena Gaebler, directeur van de Schumacher Pack Solution toe. "De ontwikkeling is terug te voeren op een heel concrete opdracht van het Beierse gymnasium Casimirianum in Coburg. Op basis van hun eisen hebben we voor het hygiëneconcept van schoolhoofd Burkhard Spachmann doelgericht de 'Education Edition' ontwikkeld." De glanslak Finishfit Microbe Protect 2400 bevat een toevoeging dat is gebaseerd op een speciale, nanozilverhoudende formulering met een zeer actieve werkzame stof. De antimicrobiële en antivirale werking van de werkzame stof is aangetoond. De in de laklaag vast verankerde elementaire nanodeeltjes zilver geven positief geladen zilverionen af, die het aantal bacteriën en virussen op het oppervlak van de lak aanzienlijk vermindert. De nanodeeltjes zilver kunnen niet uit de gedroogde laklaag vrijkomen of worden losgewreven. De Finishfit Microbe Protect 2400 is bovendien geschikt voor indirect contact met levensmiddelen en vorm dus geen gevaar voor mens en milieu.

Duurzaam en betaalbaar

Ook het kijkvenster van de nieuwe 'Education Edition' is weer gemaakt van heldere raamfolie, maar is beduidend groter dan voorheen. Het grotere venster biedt betere lichtomstandigheden op alle schoolwerkplekken en maakt risicovrij zichtcontact mogelijk vanuit verschillende invalshoeken, met name op de docent en het bord. Het kader bestaat voor honderd procent uit gerecycled papier. De folie van het kijkvenster is gemakkelijk te verwijderen en weg te gooien. De overige delen van de scheidingswand kunnen bij het oud papier. "Onze scheidingswand is een pragmatisch en ecologisch alternatief voor kunststof en glas", onderstreept Drösel. "Bovendien is het EcoSafeBoard 'Education Edition' in vergelijking met traditionele scheidingswanden van plexiglas wezenlijk goedkoper."

Toepasbaar in nagenoeg alle lesruimten en op vrijwel alle tafelvarianten

De scheidingswanden hebben een uitsparing om ze stabiel en zonder volumineuze steunconstructie aan schooltafels te kunnen bevestigen. Voor extra stabiliteit kunnen ze door middel van de beschikbare perforaties worden vastgemaakt aan de tafelpoten. De EcoSafeBoard 'Education Edition' is in principe binnen het gehele onderwijs te gebruiken, van scholen en opleidingscentra tot hoge scholen, universiteiten, beroepsopleidingen en instellingen voor privé-onderwijs.

De beproefde EcoSafeBoard beschermt leerkrachten

De oorspronkelijke EcoSafeBoard is met name goed toepasbaar op het bureau van de leraar. Ook in als collegezaal ingerichte ruimten met aaneengesloten tafels en omhooglopende rijen stoelen is het basismodel EcoSafeBoard te gebruiken. Beide varianten, de EcoSafeBoard en de EcoSafeBoard 'Education Edition', zijn verkrijgbaar in de webshop van Schumacher Pack Solution onder schumacher-ps.com/de/ .