Amazon noteert Schumacher Packaging als
APASS-member voor verpakkingstests

Met 'Ships-in-Own-Container' worden bij Amazon vanaf oktober 2019 fulfillment-kosten bespaard

Ebersdorf bei Coburg, 27 augustus 2019 +++

De Schumacher Packaging Group, een van de grootste familiebedrijven op het gebied van de productie van verpakkingsoplossingen van golf- en massief karton (www.schumacher-packaging.com), is door Amazon opgenomen op hun APASS-lijst. Als lid van het 'Amazon Packaging Support and Supplier Network' kan Schumacher Packaging ondernemingen ondersteunen om de productverpakkingen volgens de Amazon-richtlijnen te construeren en te testen. Al sinds 2012 is Schumacher Packaging een Amazon-designpartner voor 'Frustration Free Packaging' (FFP). Sinds juli 2019 mag Schumacher Packaging voortaan ook verpakkingstests volgens de Amazon-standaard uitvoeren. Daarvan profiteren niet in de laatste plaats die ondernemingen die hun groot formaat producten zoals tv's, stofzuigers of tuinslangen via Amazon aan hun klanten willen leveren volgens het 'Ships-in-Own-Container'-model (SIOC): direct in de productverpakking, zonder extra ompakken. Verder zal Amazon vanaf 1 oktober 2019 aan leveranciers voor de extra omverpakking van 'non-sortable-artikelen' telkens 1,70 Euro in rekening brengen.

Amazon wil omverpakkingen voor omvangrijke artikelen reduceren

Om de fulfillment-inspanningen voor het omverpakken aan te pakken en het verzendvolume te reduceren, brengt Amazon bij zijn goederenleveranciers vanaf 1 oktober 2019 een extra tarief van 1,70 euro voor verzendeenheden in rekening vanaf een grootte van meer dan 45,5 x 34 x 26,5 cm of een gewicht van meer dan 12,3 kg. Een fabrikant kan dit alleen vermijden als zijn productverpakking tegelijk als verzendverpakking te gebruiken valt. Amazon noemt dit SIOC – Ships in Own Container. Hiertoe moet de verpakking echter eerst door een APASS-lid gecontroleerd worden of deze voldoet aan de APASS-standaards en als verzendverpakking geschikt is. Schumacher Packaging is een van de weinige Europese verpakkingsproducenten die Amazon in zijn APASS-netwerk heeft opgenomen. Als ervaren verpakkingsproducent kan Schumacher Packaging al bij de constructie van een verpakking rekening houden met de SIOC-conformiteit. Maar ook bij leveranciers van wie de producten bijvoorbeeld in Azië geproduceerd en verpakt worden, dienen succesvolle verpakkingstests bij Schumacher Packaging nu als basis van hun SIOC-certificering bij Amazon.

De drie fasen in het Amazon-programma 'Frustratievrije verpakking'

Het grote Amazon-programma voor 'frustratievrije verpakkingen' bestaat uit drie niveaus met telkens eigen certificaten. Verpakkingen op het eerste niveau van 'Frustration free Packaging" (FFP) benaderen het meest de ideale e-commerceverpakking. FFP-verpakkingen zijn recyclebaar, door de ontvanger gemakkelijk te openen, hebben geen Amazon-omverpakking nodig en ook geen voorbereiding door Amazon. Het 2e niveau vormen de SIOC-verpakkingen waarbij er geen omverpakking en geen voorbereiding is. Het 3e niveau vormt het 'Preparation free Packaging' (PFP). Dit zijn verpakkingen waarvoor ten minste geen voorbereiding door Amazon meer nodig is. Als daarentegen uit artikelen sowieso eerst verzendklare eenheden gemaakt moeten worden, bijvoorbeeld door bubble-wrapping, bagging of boxing, dan brengt Amazon aanzienlijke voorbereidingskosten bij de leverancier in rekening.

E-commerceverpakkingen: klantvriendelijk, ecologisch, betaalbaar

Bernd Köbler, Sales Manager en APASS-verantwoordelijke bij Schumacher Packaging, licht het SIOC-initiatief zo toe: "Het doel van Amazon is duidelijk – het gaat erom de hoeveelheid verpakkingsmateriaal en de resourcebehoeften in de fulfillment-centra te verminderen. Meer duurzaamheid is een belangrijk motief hierbij om grotere verpakkingen op de niveaus PFP en lager voortaan in rekening te brengen. Veel producenten en importeurs die hun goederen aan of via Amazon verkopen, zijn echter nog niet op de hoogte van deze nieuwe regeling", vervolgt Köbler. Jochen Drösel, Chief Sales Officer (CSO) van de Schumacher Packaging Groep vult aan: "Schumacher Packaging produceert al geruime tijd verpakkingen voor de e-commerce. Wij kennen de branchespecifieke behoefte, hebben de knowhow en beschikken over de noodzakelijke testvoorzieningen. Onze opname in de APASS-lijst van Amazon is hiervan het bewijs. Hierbij valt te verwachten dat het niet bij de nieuwe SIOC-eisen zal blijven. Amazon wil zijn drie strategische doelen in de toekomst verder uitwerken: Verpakkingen voor de e-commerce moeten nog klantvriendelijker, ecologischer en voordeliger worden. Wij van Schumacher Packaging hebben de taak om Amazon en de gehele branche op deze weg te ondersteunen.“