Halopack: Schumacher Packaging fabriceert
MAP-levensmiddelverpakking van karton

Innovatieve hybrideverpakking met drastisch gereduceerd kunststofaandeel

Ebersdorf bei Coburg, 24 juni 2019 +++

Schumacher Packaging brengt de innovatieve en milieuvriendelijke Halopack-hybrideverpakkingen voor levensmiddelen - een ontwikkeling uit Nederland - nog in de loop van dit jaar op de Duitse en Poolse markt. De Halopack-innovatie dient als vervanging voor plastic schalen die bijvoorbeeld in de vleesindustrie gebruikelijk zijn. Het is een stabiel karton dat van binnen volledig hygiënisch wordt bekleed met een dunne, gasdichte kunststoffolie. Door Halopack daalt het gebruik van plastic met 70 tot 90 procent – ook bij MAP-gasverpakkingen. De eindklant kan de even ecologische als marketingeffectieve hybrideverpakkingen thuis heel gemakkelijk scheiden: De dunne folie gaat bij het plastic afval en de volledig recyclebare kartonnen schaal gaat bij het oud papier. De Schumacher Packaging Groep is de eerste licentienemer voor de Halopack-productie op het Europese vasteland. De Duitse start van de productie staat gepland voor het vierde kwartaal van 2019.

Een ecologische en functionele verbetering

Om de innovatieve Halopack-hybrideverpakkingen te kunnen produceren, zijn speciale machines nodig. "In de eerste fase zullen wij in staat zijn om op een of twee machines jaarlijks 10 tot 30 miljoen trays te produceren", legt Hendrik Schumacher uit, die in de directie van Schumacher Packaging verantwoordelijk is voor de Halopack-introductie. "Wij zien Halopack als belangrijke kans om voor het dringende ecologische vraagstuk een evenzeer innovatieve als pragmatische oplossing aan te bieden", aldus Schumacher. "Door Halopack wordt het gebruik van kunststof bij bederfelijke levensmiddelen tot het absoluut noodzakelijke minimum gereduceerd, zonder dat dit ten koste gaat van de hygiëne of de houdbaarheid. Integendeel: Halopack beschermt levensmiddelen zelfs beter tegen omgevingsinvloeden en creëert een betrouwbaardere vet- en vochtbarrière dan traditionele trays van PP-PE of PET. Halopack is een heel slim idee uit Nederland dat fantastisch bij onze identiteit als milieubewuste verpakkingsfabrikant past", zegt Hendrik Schumacher.

Innovatiepartners die één lijn trekken

Ook in de ogen van de Nederlandse uitvinder is Schumacher Packaging als licentienemer voor Duitsland en Polen de ideale partner. "Beide onderwerpen, innovatie en milieubewustzijn, nemen bij Schumacher Packaging al lang een belangrijke plaats in", vertelt Remi de Olde, functionaris van Halopack N.V. in Almelo. "Niet voor niets telt Schumacher Packaging tot de leiders in de branche als het om innovatie en technologie gaat. Wij zijn overtuigd: de brede aanwezigheid in Duitsland en Polen en de zeer goede naam van de onderneming zullen de vraag naar onze innovatieve Halopack-oplossing verder stimuleren. De markt is er klaar voor."

Karton bespaart kunststof

Als eerste volledig gasdichte en hoofdzakelijke uit karton gefabriceerde MAP-verpakking zorgt Halopack niet alleen voor een uitstekende houdbaarheid van levensmiddelen: de hybride verpakking kan zelfs zonder problemen in de magnetron of oven verwarmd worden. Ook kunnen levensmiddelen zonder problemen in de verpakking worden ingevroren. Met Halopack behoort zelfs hersluitbaarheid tot de mogelijkheden. "Halopack heeft niet alleen grote functionele voordelen, ook het marketingeffect dat van een dergelijke verpakking uitgaat is enorm", zegt Hendrik Schumacher. "Heel veel consumenten zijn vandaag de dag erg bewust bezig en gebruiken gericht ecologische verpakkingen. Bovendien kunnen wij de kartonnen tray naar believen bedrukken, zelfs van binnen. Want de dunne doorzichtige folie verhindert elk contact met de levensmiddelen in deze verpakking. Ook de instructie hoe eenvoudig de hybride verpakking uit elkaar gehaald en afgevoerd moet worden, is op de tray opgedrukt", vervolgt Hendrik Schumacher. "Als materiaal kunnen we beschikken over diverse kwaliteiten massief karton, en wel uit primaire of recyclingvezels, gekleurd of ongekleurd, glanzend of mat. Wat in deze context met name aantrekkelijk is, is natuurlijk onze speciale ecolijn: dit karton maken we met een mat oppervlak in de kleuren bruin, grijs of wit, en uitsluitend van gerecycled materiaal."